Het artikel over Anthonie Fokker’s passie voor de zeil- en watersport is/wordt in vier delen gepubliceerd in ‘Spiegel der Zeilvaart’ (2024- 7, 8, 9 & 10). Onderstaand de aanvullingen op deel 3:
De ‘kop’ van het artikel met een kaart van het vaargebied in de Verenigde Staten, de woonplaatsen Alpine en Nyack en de yachtclub in Montauk:
Afstand van Anthony’s huis in Nyack naar de jachthaven in Montauk: 165 kilometer, met zijn vliegtuig geen probleem!
’Honey Moon’
In 1926 liet Anthony Fokker zijn motorjacht ‘Honey Moon’ per zeeschip naar de VS brengen.
Bron: Rotterdamsch Nieuwsblad 18-6-1926
Het ‘staatsie’-portret van de ‘Honey Moon’ in de Verenigde Staten. De vlag van de KNZ&RV op de achterplecht. De VS-vlag hangt als gastland aan de gaffel in de mast:
Oceaanreiziger
Anthony Fokker werd oceaanreiziger: hij stak zeker 43 keer de oceaan over van Europa <-> VS. In totaal was hij een jaar aan boord, 1e klasse, waar hij de upper-ten ontmoette.
Op de afbeelding de ‘Nieuw Amsterdam’ en de ‘Volendam’, beide van de Holland-Amerika-Lijn.
In het artikel vertrekt de ‘Nieuw Amsterdam’ vanuit Amsterdam. Dat is niet waarschijnlijk, omdat de ‘Holland Amerika Lijn’ was gevestigd in Rotterdam.
Aan boord van H.M. ‘Leviathan’ beleefde Anthony een gewéldige avond met twee Zweedse dames.
De kaart die daar van getuigt is bewaard gebleven in het Fokker-archief (Aviodrome Lelystad.
(foto van de ‘Leviathan’ = model van het schip. Bron: americahistory.si.edu
Het ‘bewijs’ van de gewéldige avond met de twee ‘Schwedisch*1 girls on a high sea and under a good dinner’
Getekend:
- Tonny (hoogzee-handtekening van Fokker!)
- Iris Fagerström *2
- Ruth Requello
- Henri Hegener (luchtvaart-journalist, bevriend met Anthony Fokker
*1 De juiste spelling is ‘Swedish’
*2 Iris Fagerström is voluit, Iris Linnea Maria Fagerström, geboren in 1895 in Jönköping.
Op bezoek in het ‘Witte Huis’
Anthony (links), zijn vriend Frits Cremer en zaakgelastigde Jan Hubrechts op bezoek in het Witte Huis bij VS-President Warren Harding op 29 juli 1922.
Anthony kwam een half uur te laat….
TIME
Anthony Fokker op de voorpagina en met een artikel in ‘TIME’ op 31 december 1923, met het onderschrift ‘Once an enemy’ [‘Eens een vijand’]
‘Upper Ten’
Anthony verkeerde in de VS in de hoogste kringen, de ‘upper-ten’: hij was bijvoorbeeld bevriend met tycoon Harold ‘Mike’ Vanderbilt en Charlie Chaplin:
Foto Vanderbilt aan boord van de J-klasse ‘Ranger’
Foto met Charlie Chaplin in St. Moritz 1931:
Aandacht voor Nederlandse zeezeilers
Jaap Schuttevaer schudt de hand van Anthony Fokker, die op een meerpaal is geklommen. Foto verscherpt en ingekleurd door auteur met behulp van AI-Software
Bron: Algemeen Handelsblad 20-4-1929.
De foto, zoals afgedrukt in de krant:
Ko Kuyt en de ‘Holland’
Ko Kuyt bezocht New York met zijn zeilschip ‘Holland’. Hij heeft uitgebreid contact met Anthony Fokker.
Kuyt en Fokker waren allebei begonnen in een zelfgebouwde (zeil-)kano…
Trauma
Een groot trauma in het leven van Anthony Fokker: zijn 2e echtgenote Violet ‘Helga’ Austman, [1898-1929] springt op 8-2-1929 na twee jaar huwelijk op de 15e etage van hun appartement in New York uit het raam en komt om het leven.
Geniaal
Advertentie van General Motors, nadat ze een belang van 40% hebben genomen in het bedrijf van Anthony Fokker.
Genius is not too good a word for the art of Anthony H.G. Fokker…. Now the genius of Anthony Fokker is supported by General Motors….
‘SONOFA’
De speedboat van Anthony, ‘SONOFA’, uit te spreken als ‘SON-OF-A’ , met 400 PK Liberty-motor, goed voor 70 km/h.
De laatste liefde van Anthony Fokker was Jojo de Leuw.
Deze foto staat in het artikel, verscherpt en ingekleurd in 2024 door auteur.
Bron zwart-wit-foto: Marc Dierikx
JoJo werd ook vernoemd in de scheepsnaam van een van Fokker’s schepen.
In de schepenlijst van de Consolidated Shipbuilding Corporation wordt de ‘Jo-Jo’ (ex ‘Yo-Ho-Ho II’ gevonden: een 50-foot ‘fishboat’, gebouwd in 1929 voor de luchtvaartpionier Caleb S. Bragg….
‘Q.E.D’
Het revolutionaire motorjacht van Anthony Fokker, genaamd ‘Q.E.D.’:
Bekijk een filmpje > van de varende ‘Q.E.D.’ en bekijk het interieur [op de website van Getty]
De uitnodiging voor de tewaterlating van het motorjacht ‘Q.E.D.’ op 20 juni 1938.
Bron: Huize Doorn
De illustratie op de uitnodiging: links de eigenaarsvlag van Anthony Fokker en rechts de vlag van de KNZ&RV
:
‘Practically Anything Can Be Done by Telephone’
‘Nieuw Amsterdam’ van de Holland-Amerika-Lijn (HAL)
Anthony was van plan om de “Nieuw Amsterdam” op de ‘maiden trip’ in New York tegemoet te varen, maar zijn Q.E.D. was niet op tijd klaar….
Bron: Vliegwereld dd 14-4-1938
Dat had er zo uit kunnen zien:
Innovaties
De ‘Q.E.D.’ was voorzien van technische innovaties, zoals een door Anthony uitgedacht stabilisatie-systeem.
In het artikel staan 4 andere innovaties op de ‘Q.E.D’
Bron: Waterkampioen 1938
’the hardest tests’
De ‘Q.E.D.’ was uitvoerig getest, zoals beschreven in dit knipsel.
Komische passage : Een kleine oude vrouw vraagt aan kapitein Gray:
Kan de Q.E.D. ook onder water varen als een onderzeeër?
Bron: Suffolk County News, 20-10-1939
Bemanning ‘Q.E.D.’
Knipsel Haagsche Courant [9-10-1939]
De bemanning van de ‘Q.E.D.’
Slecht voorteken?
De eigenaarsvlag van Anthony Fokker [oranje-blauw, oranje boven] is op het filmpje > over de ‘Q.E.D’. verkeerd om gehesen [blauw boven].
Een slecht voorteken?!
7 oktober 1939: ‘Q.E.D.’ in brand en zinkt in de Hudson-rivier
De Yonker Sea Scouts zijn bij de ramp aanwezig en pikken een aantal mensen op uit het water na een oproep in de nacht. Anthony beloont de Sea Scouts voor hun inzet met een motor én met voor een ieder een gesigneerde biografie ‘The Flying Dutchman’.
Als dank wordt Anthony Fokker beloond met een Ere-lidmaatschap van de Sea Scouts.
Bron: Fokker-Archief Aviodrome Lelystad
.
Correcties
Pagina 46, bijschrift illustratie rechtsboven): ‘boven’ in plaats van ‘onder’:
Voor een beter chronologisch verloop past de tekstpassage op pagina 46 beter op pagina 48:
Reacties:
Alweer zo’n mooie aflevering van de Fokker watersportsaga! Ik vond hem zaterdag in mijn brievenbus en heb het stuk natuurlijk meteen gelezen. Ook dit keer heb ik dankzij jouw naspeuringen weer verschillende nieuwe wetenswaardigheden opgedaan. Ook op het water blijkt heel wat te beleven! Smaakt, als altijd, naar méér! Ik ben dan ook reuze benieuwd wat je in deel 4 nog voor mooie konijnen uit de hoed weet te toveren.
Kortom: ik zie uit naar aflevering 4 – en naar (hopelijk) een beeld van Fokkers laatste zeilschipproject met Starling Burgess. [Marc Dierikx, auteur van de Fokker-biografieën ‘Dwarswind’ en ‘Een vervlogen leven]
Fokker-deel 3 weer met belangstelling en genoegen gelezen. Je bent er weer in geslaagd het stuk te voorzien van intrigerend beeldmateriaal, vooral de foto van het motorjacht Q.E.D. vind ik spectaculair. Het ontwerp valt volgens mij helemaal binnen de zogenaamde Streamline Style. Raymond Loewy is daar de bekendste vertegenwoordiger van. [H.V. uit S. 5-11-2024]
Klik op het plaatje:
Terug naar: