In het tijdschrift ‘Spiegel der Zeilvaart’ is een vierdelige serie gewijd aan de passie voor de zeilsport van Anthony Fokker
Op deze website staan de aanvullingen op de 4 delen in het tijdschrift
Aanvullingen bij het artikel :’Anthony Fokker, luchtvaartpionier met passie voor de zeilsport, deel 1′ in ‘Spiegel der Zeilvaart’ 2024-7
Met dank aan: Marc Dierikx (auteur biografie ‘Een vervlogen leven’), Aviodrome (Will Porrio, Martin Smit en Klaas Kruysdijk), Huize Doorn (Cornelis van der Bas), Mystic Maritime Museum (VS) en Marc Smeulers.
Aanvullingen in deel 2 in ‘Spiegel der Zeilvaart’ 2024-7 >
Reacties > (op het artikel)
Preview > (Begin van het artikel op de website van ‘Spiegel der Zeilvaart’)
Research
Naast uitgebreide research is het artikel mede gebaseerd op twee boeken:
Deze biografie van Marc Dierikx is een fantastisch boek, met zeer uitgebreide informatie over het leven van Anthony Fokker, inclusief passages over zijn zeil- en watersport-activiteiten
Uitgeverij Boom (2014)
In deze biografie (1931) vertelt Anthony zelf zijn levensverhaal:
Uitgeverij: Van Holkema en Warendorf (1931)
Passage uit de biografie ‘DE VLIEGENDE HOLLANDER’ (p.25) over de bouw van zijn kano op zolder.
De eerste foto van Tonny Fokker in een zeilboot: De Dory Equilibrist, waarmee hij meerdere wedstrijden heeft gewonnen:
Secretaris de Kanter schrijft in zijn herinneringen in maart 1944:
A.H.G. Fokker bezorgde het bestuur dikwijls grijze haren door bestuursbesluiten, waaraan hij zelf had deelgenomen, door geniale ideeën van onwaarde te maken.
De briefkaart van Tonny Fokker aan zijn zus Toos.
Bron: Huize Doorn & Aviodrome
De Fokker-fabriek in Schwerin, gunstig gelegen aan de Schweriner Innensee
‘Pushka’
In ‘De Vliegende Hollander’ is Anthony openhartig over zijn liefdesaffaire met ‘Pushka’ Ljuba Galantschikoff…
Ljuba ging er vandoor met Anthony’s testpiloot Gustav Michaelis…
Anthony Fokker over zijn liefdesleven:
Ik heb altijd vliegtuigen veel beter begrepen dan vrouwen. Ik heb in mijn leven meer romances gehad die net zo eindigden als die eerste romance (met Pushka), feitelijk omdat ik meende dat er niets belangrijkers was dan mijn vliegtuigen.
Bron: ‘De Vliegende Hollander’, pag. 111
Anthony Fokker was veelzijdig: jachtvliegtuigen, zweefvliegtuigen en hier zijn eerste Fokker vliegboot op de Spree in 1912.
.
Eén van de sterke verkooppunten van Fokker was de mogelijkheid om het vliegtuig makkelijk te verplaatsen, met een auto. Hiermee won hij een prijs (Johannisthal, 1912). Boottrailers kwamen pas véél later.
.
Anthony Fokker zeilde op de meren bij Berlijn.
Hij was lid van deze zeilclub:
Voorbeeld van een Zesmeter. De Asphodel van H.R.H. Leopold of Battenberg in 1926:
Foto: Debenham, Cowes (Collectie David Warwick)
Formules van de Zesmeter-klasse:
De uitgebreide correspondentie van Anthony met de zeilvereniging “Verein Seglerhaus am Wannsee” is bewaard gebleven. Een voorbeeld:
Bron: Archief Aviodrome Lelystad
.
Enkele oude ansichtkaarten om een indruk te krijgen van de Wannsee:
.
Passage uit de brief aan zijn vader over de aankoop van de yawl Senta, die bij Anthony de naam Hana kreeg:
.
Transcript:
Ik heb voor de Oost en Noord zee, de 15 Mtr. jacht “Senta” gekocht met groote kajuiten en hulpmotor. Het is de vroegere jacht van de Hertog Sachsen-Altenburg, die ermee naar Spitsbergen en de Middell. Zee was, zeer goed ingericht – 1911 van Oertz-Hamburg gebouwd in 1913 buiten dienst gesteld, goed in stand. Bemanning 6-10 man, naarmate voor touren of wedstrijden. Ik wil het uitsluitend als Tourenboot gebruiken.
De Senta als yawl met ‘Regattabeseglung’ (Toertuigage) zoals Anthony er mee heeft gevaren.
Bron: Yachtsportmuseum
‘Anthony Fokker, luchtvaartpionier met passie voor de zeilsport, deel 2′ in ‘Spiegel der Zeilvaart’ 2024-8
Met dank aan: Marc Dierikx (auteur biografie ‘Een vervlogen leven’), Aviodrome (Will Porrio, Martin Smit en Klaas Kruysdijk), Huize Doorn (Cornelis van der Bas), Mystic Seaport Museum (VS) en Marc Smeulers.
Unieke foto van de yawl ‘Hana’ (ex ‘Senta’), gevonden in een fotoalbum in de VS:
Tekst-fragment over de smokkel van het kapitaal van Anthony Fokker met zijn yawl ‘Hana’ vanuit Travemünde
Bron: ‘De Vliegende Hollander’, door A.H.G. Fokker, pagina 264
Vervolg:
Bron: ‘De Vliegende Hollander’, door A.H.G. Fokker, pagina 266 en 267
In het artikel staat dat Anthonie in 1920 op de Kaag verschijnt met zijn snelle motorboot genaamd ‘Vliegfok’.
Hierbij een foto (op een andere locatie) van de ‘Vliegfok’, uitgerust met 24 PK Wisconsin-motor.
Bron: Katholieke Illustratie 27/3/1920
Op het origineel van onderstaande foto is op het slepende schip de naam Vliegfok te lezen:
Deze foto van de ‘Honey Moon’ op de Zuiderzee staat in het artikel, maar relatief klein afgedrukt. Hier deze foto op groter formaat:
De drie schepen van Anthony Fokker in het ‘Nederlandsch Jachtregister 1924/25’
De ‘stunt’ van Anthony Fokker: geland met zijn tweedekker op de Kaag, om een wedstrijd te zeilen in de Zesmeter ‘Willem Six’:
In het Jubileumboek van ‘de Kaag’ staat een knipsel over de ‘stunt’ van Anthony Fokker dd 1/8/1923.
De ‘Willem Six’ is zéker geen 12-voets-jol, maar een Zesmeter-klasse!
De twee 75m2-jachten van Anthony Fokker: Links ‘Catch Me‘ (ex-‘Trintel) de ‘opvolger’ van (rechts) de ‘Tetta‘, die Anthony had aangekocht als ‘Erika‘.
Citaat uit het artikel:
Van zijn ontstemde Duitse zeilvereniging ontvangt Anthony een brief: er was toch duidelijk afgesproken dat de ‘Erika‘ bij de vereniging op de Wannsee zou blijven.
‘Sally’, de grote ‘concurrent’ van Anthony’s 75m2 ‘Catch Me’
De originele versie van het knipsel uit de ‘Berliner Illustrirte Zeitung’ dd 10-9-1922 over de recordvlucht van Anthony Fokker met een zeilvliegtuig
Advertentie van Fokker in het programma van de ELTA.
Terug naar : Aanvullingen Deel 1 >