Aanvullingen op het artikel in ‘Spiegel der Zeilvaart’ 2025-2.

De ‘kop’ en het begin van het artikel :

Lees verder in ‘Spiegel der Zeilvaart’ 2025-2 vanaf vrijdag 21 februari te koop in kiosk/boekwinkel

.


Correctie:

Op de ‘cover’ van ‘Spiegel der Zeilvaart en bij de ‘koptekst’ ontbreekt in de naam Burgess de tweede S.

Pag. 42, middelste kolom, bovenaan: Zin moet zijn:

Van zijn moeder kreeg hij zijn passie voor poëzie en een grenzeloze ambitie mee.




6 foto’s van William Starling Burgess (1878-1947)

Bron: divers




Van vader op zoon

Edward ‘Ned’ Burgess [1848-1891] (de vader van W. Starling Burgess) was ook een zeer succesvolle scheepsontwerper. Op de foto een van zijn ontwerpen: ‘Puritan’

Edward ‘Ned’ Burgess

Patent machinegeweer


Starling Burgess vond in zijn jonge jaren al een machinegeweer uit, waarop een patent verleend werd. Het eerste succes in zijn leven…

Bron: Biografie ‘No Ordinary Being’



W. Starling Burgess als ‘poet’ (dichter)

W. Starling Burgess was niet alleen een succesvol ‘naval architect’, maar ook een luchtvaartpionier, uitvinder en dichter.

Afbeelding: Voorpagina van zijn dichtbundel ‘The Eternal Laughter’ uit 1903


Eén van de gedichten van W. Starling Burgess uit de dichtbundel ‘The Eternal Laughter’




.

Starling verwerft in 1902 bekendheid met zijn extreme ontwerp Outlook….

Een brede ‘centerboard scow sloop’ met een lengte van 15,7 meter (6.13 op de waterlijn). Een enorme overhang voor en achter en 167 m2 zeiloppervlakte.

Bron: Biografie ‘No Ordinary Being’

De eerste door W. Starling Burgess ontworpen gemotoriseerde Visserijschoener ‘Elizabeth Silsbee’, (1905)

bron: biografie ‘No Ordinary Being’


Het grootste schip dat W. Starling Burgess heeft ontworpen: De vijfmaster Jane Palmer, met een lengte van 93,9 meter.

foto: N.L. Stebbins

.

Een bijzonder ontwerp van W. Starling Burgess uit 1906: Het 800 ton stoomschip ‘Boston Floating Hospital’ , oftewel een varend ziekenhuis.

.

P-klasse

In ‘Spiegel der Zeilvaart’ 2025-2 staat een interessant artikel van Ron Valent over de P-klasse. In het artikel wordt o.a. de P13 genaamd Chips (ex Onda III) genoemd, een ontwerp van W. Starling Burgess:

‘P class sloop’ Chips (ex Onda III), ontwerp (1913) van W. Starling Burgess. Foto (1986) van Norman Fortier, bron biografie W. Starling Burgess ‘No Ordinary Being’.


Burgess heeft twee keer een P-klasse ontworpen: Onda II (1908) en Onda III (1913), allebei voor opdrachtgever J. Greenough.

Bron foto en tekst: Biografie ‘No Ordinary Being’



Foto van de replica van de Columbia, naar het ontwerp van W. Starling Burgess uit 1923:

Replica van de Visserijschoener Columbia



Nog een bijzonder succesvol ontwerp van W. Starling Burgess: Niña. Twee extra foto’s van Niña:

Niña, in 1928 de eerste Amerikaanse winnaar van de Fastnet-race


Niña was waarschijnlijk het meest favoriete ontwerp van W. Starling Burgess zelf


In 2004 werd een kopie gebouwd van Niña, genaamd Niñita, anno februari 2025 te koop bij Sandeman.

Uit de beschrijving van Sandeman:

Niñita, een kopie van Niña, gebouwd naar de originele tekeningen. Bron: Sandeman





DYMAXION (1933)
Starling Burgess was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de DYMAXION:



Charles Paine Burgess was de 10 jaar jongere jongere broer van Starling Burgess.

Hij speelde een belangrijke rol bij de J-klasse-ontwerpen, door voor zijn broer het ontwerp te maken van de revolutionaire aluminium mast en giek.

foto verscherpt en ingekleurd in 2025 door auteur

.


J-KLASSE ‘ENTERPRISE’

vlnr: De rug van het boek ‘ENTERPRISE, The Story of the defense of the America’s Cup in 1930′ by Harold S. Vanderbilt, limited Edition (250 exemplaren) en twee illustraties uit het boek: Links: Finishfoto van Morris Rosenfeld en rechts: schilderij van Warren Sheppard.


De ‘Park Avenue’-giek maakte het verschil

In het artikel wordt de ‘Park Avenue’-giek genoemd: een extreem brede giek. Op de giek zijn dwars geplaatste sleetjes te zien, waarmee de bolling van het onderlijk versteld kon worden.

De instelmogelijkheden waren gecodeerd in de kleuren rood, geel en blauw en kregen de namen Seventh Avenue, Times Square Shuttle en Lexington Avenue, ontleend aan de metro van New York.


VARA en Bystander

‘Starling Burgess woonde zelfs een half jaar op Vanderbilt’s 50 meter lange motorjacht VARA tijdens 2 America’s Cup campagnes’

Op de foto: VARA, de J-klasse Enterprise en de tender Bystander.

bron foto: boatinternational



Starling Burgess en Vanderbilt

Foto van W. Starling Burgess (l) en Harold S. ‘Mike’ Vanderbilt aan boord van de J-klasse Rainbow op 18 mei 1934.

Bron foto: Mystic Seaport, Rosenfeld Collection, afgedrukt in de biografie ‘No Ordinary Being’, pag. 305.



Krantenknipsel met kwalitatief matige foto van Harold Vanderbilt aan het roer van de Rainbow, met Starling Burgess aan zijn zijde.

De Super-J-Class Ranger, ontwerp W. Starling Burgess

“The imcomparable Ranger”, juni 1937. Bron: Mystic Seaport, Rosenfeld Collection, uit biografie ‘No Ordinary Being’



In 2022 werd er nog een nieuwe 8 Meter naar een ontwerp van Starling Burgess gebouwd in Duitsland bij Martin Yachts. Het schip kreeg de naam ‘Starling Burgess’. Een mooi eerbetoon voor een groot ontwerptalent.

De 8 Meter Starling Burgess (GER16) op weg naar de eerste tewaterlating. Bron foto: Sitkaspruce



Homepage >


Stuur een reactie >

Terug naar het begin >