Gerard Wuring (1921-2005) was in 1941 mede-oprichter van de Eerste Friesche Zeilschool. Hij heeft een rol gespeeld bij de repatriëring van zeilschepen na de Tweede Wereldoorlog. Van ca. 1964 tot 1989 was hij eigenaar van zeilschool ‘de Wilgenhoek‘ in Uitwellingerga. Hij was een groot liefhebber van de (wedstrijd)-zeilsport.



Wedstrijdzeiler

Gerard was een wedstrijdzeiler in de:

  • Regenboog-klasse (72, genaamd Lady F) in de periode 1974-1990
  • 22m2-klasse (Truuske) in de periode 1990-1995
  • 12-voets-jol-klasse (H470 Tomke) in de periode 1995-ca. 2000

Wisselprijzen

Gerard Wuring heeft in de Regenboog-, 22m2– en 12-voets-jol-klasse een wisselprijs ingesteld. Niet voor de absolute winnaar, maar voor de zeiler in opkomst. Die zeilers verdienen extra aandacht, vond Wuring.

Wisselbeker in de Regenboogklasse, beschikbaar gesteld door Gerard Wuring

Bron: 100 jaar Regenboog



In de 12-voets-jol-klasse heeft Gerard Wuring in ca. 1995 de ‘Skreppers-priis‘ ter beschikking gesteld: voor de Noordelijke 12-voets-jol-zeiler, die de meeste progressie heeft geboekt in de Noordelijke competitie in het afgelopen zeilseizoen. (Afbeelding en lijst winnaars wordt nog toegevoegd)



Repatriëring zeiljachten na Tweede Wereldoorlog


Gerard Wuring heeft (samen met Heppie Stam en Leo Meerman) een rol gespeeld bij het terugbrengen van zeiljachten, die door de Duitsers in beslag waren genomen en naar Duitsland waren overgebracht:


Gerard Wuring : Verhalen-verteller

Gerard Wuring kon echt prachtig vertellen. Bijvoorbeeld over het ‘stilletje’ (antiek toilet) aan boord van het skûtsje:


Gerard Wuring en Heppie Stam gingen na de oorlog vracht varen met een skûtsje. Heppie’s vader (fabrikant aardewerk in Sneek) had bedenkingen. Zijn zoon skûtsje-schipper?? Hij stelde kritische vragen. Hoe moet dat qua toilet? ‘Nou op een emmer, of anders over het zwaard’ antwoordde Gerard, praktisch van aard. Stam Sr. wist wat beters. Toen Koningin Wilhelmina eens op de fabriek zou komen had men allerlei voorschriften toegestuurd gekregen. Er moest een ’stilletje’ aanwezig zijn voor het geval dat… Dat stilletje stond nog ongebruikt op zolder en moest dan maar mee op het skûtsje. Het was niet zomaar een stilletje, de zitting was van lichtgroen fluweel!!

Toen de mannen met slecht weer lagen te wachten bij de suikerfabriek in Groningen, waren ze populair. De schippersvrouwen werden kriegel van hun man de hele dag in de roef en stuurden ze van boord. Zo kwamen ze op het idee om bij Wuring/Stam langs te gaan. Het was een gezellige drukte in de roef. Een van de schippers vroeg: “Hoe hebben jullie het met de skiterij??” [Volgens Gerard Wuring was het Berend Mink als ik het me goed herinner]. Nou zei Stam ‘dan moet je in ons vooronder zijn, ga maar kijken…’. Toen Mink terug kwam liep hij in het gangboord al te razen;‘Noh’ ‘noh’ ‘noh’ zo had hij nog nooit zijn behoefte gedaan. Op een groene fluwelen zitting !!! 




Gerard Wuring getekend door Gerard van Straaten

Gerard Wuring op het voordek van de zeilsloep ‘Bornrif’ van de ‘Eerste Friesche Zeilschool’, commanderend naar de cursisten in de kuip…


Op deze tekening voorzien van zijn initialen GvS en datering ’47 zien we Gerard Wuring en Nel Gelpke in de (rommelige) kajuit van de ‘Bornrif’. Heel vlot getekend met allerlei details, zoals de afsluitkranen, de laars, de opengeschoven gordijntjes.


Homepage >

Stuur een reactie >

Lees meer > (over Gerard van Straaten)