Een bijzondere vorm van ‘Maritieme Kunst’: de kunst van de TECHNIEK !

De motor van de Moente is een 6-cilinder Mercedes OM321, die nieuw geplaatst is bij de bouw in 1967.

De motor van de Moente is een 6-cilinder Mercedes OM321, die nieuw geplaatst is bij de bouw in 1967.

De eerste eigenaar, Heppie Stam, heeft de motor 27 jaar lang tot in de puntjes verzorgd. Zo werd stipt iedere 60 uur de olie ververst.

In de volgende [tot nu toe] 27 jaar heeft de motor altijd probleemloos gewerkt. Minimaal jaarlijks olie verversen, om de 5 jaar kleppen stellen. Altijd: starten-lopen.

In de zomer van 2021 raakte een slang van de koeling van de keerkoppeling defect. Daardoor liep de olie van de keerkoppeling weg en stopte de keerkoppeling met de aandrijving. Na het vervangen van de slang was het probleem opgelost, maar de keerkoppeling bleef licht olie lekken via een pakking.

Aan een steiger in de Dokkumer Ee kreeg ik van een naastliggende motorboot-eigenaar de tip om advies te vragen bij MDV-techniek in Gytsjerk. Martin de Vries van MDV-techniek heeft geadviseerd om de keerkoppeling [preventief] te reviseren en heeft ook (op verzoek) voor de hele motor een ‘refit’ uitgevoerd:

  • Revisie Keerkoppeling
  • Vervanging motorsteunen
  • Startmotor vernieuwd
  • Koelsysteem vernieuwd
  • Koelvloeistof i.p.v. antivries
  • Slangen, leidingen en aandrijfriem vernieuwd
  • Opvoerpomp diesel vernieuwd
  • Slang opvoerpomp motorolie vernieuwd
  • Sensoren oliedruk en temperatuur
  • Brandstoffilter grof en fijn vervangen
  • Kleppen gesteld, pakking vernieuwd

Revisie Keerkoppeling

Na ruim 50 jaar ’trouwe dienst’ is een revisie van een keerkoppeling geen overbodige luxe, eerder een noodzaak om problemen te voorkomen .De keerkoppeling is van type 72C, dat is een zwaardere uitvoering dan nodig voor de OM321. Inwendig bleek de keerkoppeling nog in zeer goede staat. Alleen de vertanding op de ingaande as was versleten. Alle pakkingen zijn vernieuwd, waarmee lekkage wordt voorkomen. De zgn. demperplaat is vernieuwd. Bij de montage zijn de motor en de keerkoppeling zeer zorgvuldig uitgelijnd.

Vervanging motorsteunen

Na de demontage van de keerkoppeling was het een geschikt moment om de motorsteunen te vernieuwen. Bij stationair toerental begonnen de zijramen te resoneren. De motorsteunen zijn vervangen, waarbij de keuze van het juiste type een belangrijke factor bleek te zijn.

Startmotor vernieuwd

De startmotor functioneerde nog goed. Alleen op bedrijfs-temperatuur wilde de motor [na bijvoorbeeld afgezet te zijn in een sluis] soms niet direct starten. Bij onderzoek bleek de 54-jaar oude startmotor op zijn eind. De nieuwe startmotor draait aanmerkelijk sneller dan de oude.

Koelsysteem vernieuwd

Het enige onderhoud aan de waterpomp was het dagelijks aanvullen van wat vet in een smeerbusje. Dat heeft altijd probleemloos gefunctioneerd, maar bij inspectie bleken de kogellagers ernstig versleten. Gelukkig vond MDV-techniek in Duitsland een precies passende nieuwe waterpomp. Deze nieuwe pomp smeert zichzelf met water.

Koelvloeistof i.p.v. antivries

De Moente heeft een gesloten koelsysteem. Er werd altijd gebruik gemaakt van antivries. Dat is nu vervangen door koelvloeistof.

Slangen, leidingen en aandrijfriem vernieuwd

Alle slang-verbindingen rond de motor zijn preventief vernieuwd. 6 vaste diesel-leidingen zijn opnieuw geperst. De aandrijfriem voor de dynamo is ook vernieuwd.

Opvoerpomp diesel vernieuwd

Om na een verwisseling van het brandstoffilter de dieselolie weer op te pompen zit er een klein handmatig te bedienen pompje op de motor. Dat is vervangen door een handiger type.

Slang opvoerpomp motorolie vernieuwd

Om de olie te kunnen verversen zit er een handmatig te bedienen pompje op de motor. De slang die naar de onderkant van het carter loopt is een ‘single-point-of-failure’. Daarom is ook deze slang vernieuwd.

Sensoren oliedruk en temperatuur

De bestaande oliedruk- en temperatuurmeter waren niet voorzien van een alarm. Dat vraagt extra aandacht om regelmatig op de klokjes te kijken. Nu zijn er meters gemonteerd met sensoren die een akoestisch signaal geven bij onderdruk en/of te hoge temperatuur

Brandstoffilter grof en fijn vervangen

De brandstoffilters zijn vernieuwd. Op de motor zat altijd al een groot fijn-filter. Daar is jaren geleden een ‘grof’ filter [Delphi] voor geplaatst.

Kleppen gesteld, pakking vernieuwd

De kleppen zijn gesteld en er is een nieuw kleppendekselpakking gemonteerd

M.S. Moente >