Een bijzondere vorm van maritieme kunst is het scheepsportret.

De reder of de kapitein van het schip wil graag een schilderij van zijn schip.

In de periode voor de fotografie was een tekening of schilderij de enige optie.

De kwaliteit van een scheepsportret varieert sterk, van naïef tot zeer goed geschilderd.

Ook na de komst van de fotografie zijn er nog vele scheepsportretten geschilderd.


Thomas G. Purvis

Veilinghuis Klinkhamer in Groningen veilde onderstaand schilderij van T.G. Purvis van de koftjalk Baltic .

Thomas George Purvis (1861-1933) was oorspronkelijk zeeman. In 1878 werd hij kapitein. Vanaf 1891, 30 jaar oud, werd hij ‘full-time’ schilder.

T.G. Purvis, schilderij van de koftjalk Baltic [fragment]

Het schilderij is wellicht geschilderd met deze foto als voorbeeld:

Koftjalk Baltic, gebouwd in 1905 bij Barkmeyer [Briltil], 26.98 x 5.81 x 2.24.

De Baltic werd in 1918 voorzien van een motor, een 2-cilinder 50 PK Deutz, die een jaar later al werd vervangen. De Baltic verhuisde in 1918 naar België en kreeg de naam Eliane, in 1920 in handen van een Franse eigenaar, toen genaamd Campeche. In 1923 opnieuw verkocht met een nieuwe naam Quentovic.

Meer informatie over de Baltic > [o.a. rampspoed in de eerste jaren, op de website van de Maritiem-Historische Databank]

C. Meulande

Dit scheepsportret is in 1939 gemaakt door de schilder C. Meulande, waar verder niet veel van bekend is. Hij heeft waarschijnlijk een achtergrond in Zweden. Het Noordelijk Scheepvaartmuseum heeft een aantal scheepsportretten van Meulande in de collectie. De afgebeelde SPERA heeft nu de naam HYDRA met Sneek als thuishaven.


bron: website m.s. Hydra

Home >