De Moente wordt dit jaar 55 jaar oud. Tijd voor een technische ‘Refit’.

De grote technische onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd door Martin de Vries (MDV-Techniek) uit Gytsjerk.

De motor, een 6-cylinder Mercedes Benz OM321, loopt altijd prima, en vraagt (behalve het verversen van motorolie en controle van smering en koeling) vrijwel geen onderhoud.

Een groot pluspunt van deze motor is de werking zónder rook.

.

De Mercedes OM321 is in 1967 nieuw geplaatst in de Moente. De originele “Betriebsanleitung” is altijd bewaard gebleven.

Foto: de originele folder van Mercedes Benz OM 321

.

De aanleiding was een technische storing in het vorige vaarseizoen. Op de Overijsselse Vecht viel opeens de aandrijving weg. De oorzaak bleek een lekkende slang tussen de keerkoppeling en de koeling van de Velvet-72C-keerkoppeling.

VELVET-Keerkoppeling

De keerkoppeling zorgt dat je vooruit- en achteruit kunt schakelen.

Op de foto een (vergelijkbare) keerkoppeling: VELVET 71C

In de Moente staat een zwaardere uitvoering: VELVET 72C

Foto: MDV-Techniek

.

Omdat 55 jaar al een zéér respectabele periode is voor een keerkoppeling, is op advies van MDV-Techniek besloten de keerkoppeling preventief te reviseren. De diverse pakkingen zijn na 55 jaar verhard en kunnen lekkage gaan veroorzaken. De revisie is al uitgevoerd. Intern was de keerkoppeling nog in zeer goede staat. Wel is de hoofdas voorzien van een nieuwe vertanding. De oude vertanding vertoonde een behoorlijke slijtage. Ook de zogenaamde ‘demperplaat’ is vernieuwd.

.

Motorsteunen

Na de demontage van de keerkoppeling is het een uniek moment om de motorsteunen van de OM321 te vervangen. Met name bij een stationair toerental ontstonden er wat trillingen bij een openstaand zijraam.

De oude motorsteunen anno 1967 zijn van een verouderde techniek en stellen na 55 jaar qua trillingsdemping niet veel meer voor.

Op advies van Martin de Vries (MDV-Techniek) besloten om de motorsteunen te vervangen.

De motorsteunen aan de voorkant van de motor zijn van een ander type dan achter, omdat de gewichtsverdeling niet gelijk is. Door het gewicht van de keerkoppeling ligt het zwaartepunt aan de achterkant van de motor. foto: MDV-Techniek

.

Slangverbindingen

Het vervangen van de motorsteunen maakt het vernieuwen van de slangverbindingen een logische vervolgstap.

.

Koelsysteem

De Moente heeft een gesloten (tegen vorst beveiligd) koelsysteem. Het grote voordeel is dat het schip altijd ‘vaarklaar’ is én dat er niet altijd zo’n koelwater-straaltje uit het schip loopt. Het enige onderhoud (27 jaar lang) is het voor iedere vaardag vullen van een klein vetpotje.

Nu de motor helemaal (zo goed mogelijk) wordt voorbereid op een langdurig storingvrije werking, wordt ook het koelsysteem gereviseerd.

<Binnenkort wordt deze informatie bijgewerkt>

Moente >