Overzicht van (maritieme) kunstschilders/ kunstenaars die zelf eigenaar waren van een schip, dat (ook) gebruikt werd als atelier om hun kunstwerken te maken. Wie maakte een kunstwerk van zijn eigen schip?


Deze rubriek wordt regelmatig uitgebreid.

Suggesties zijn welkom: mailto:info@moente.nl

Met dank aan Elisabeth Spits, Henk Dessens, Wouter van Dusseldorp, Willem Eerland, Arthur van ’t Hof, Aad Knops, Frits Loomeijer, Geerko Postma en Chris Ruardi voor hun suggesties!


Kunstschilder/kunstenaar met eigen schip:

Kapitein/schipper én kunstenaar


Buitenland : schepen van kunstschilders

Kunstschilder in een roeiboot


Informatie per kunstschilder/kunstenaar (alfabetisch):



Frans Berntsen: boeiertjalk ‘St. Lucas’ [ex Vrede Best]

De kunstschilder Frans Berntsen [ 1903-1980] was vanaf 1930 tot 1980 eigenaar van de boeiertjalk ‘St.Lucas‘ [ex ‘Vrede Best‘].

Voor zover bekend heeft Frans Berntsen zijn eigen schip niet geschilderd



Vrede Best‘, tekening door R.P. Reynen van de in 1883 bij Jacob Vis (Capelle a/d IJssel) gebouwde boeierschuit [11.92 x 3.80 m]. Tot 1930 in gebruik als beurtschip.

bron: SSRP


Het boek ‘Frans Berntsen – Varend kunstschilder‘ is samengesteld en geschreven door Geert Kocken en Mike Hezemans.


Frans Berntsen, Amsterdam, de Amstel, 60×112 cm

Lees meer > [over Frans Berntsen]


Hermanus Berserik: ‘Manus 3

Hermanus ‘Herman’ Berserik [1921-2002] was een Nederlandse kunstschilder en graficus, met een voorliefde voor maritieme zaken.

Hij leerde tijdens zijn studie het zeilen in een 12-voetsjol.

In 1973 kocht hij een kajuitzeiljacht genaamd ‘Manus 3‘. zijn volgende zeiljacht werd ‘Manus 4‘. Daarna kwam er een Valkvlet met de naam ‘Manus 5

bron: Artikel in Spiegel der Zeilvaart 2022-9 over ‘Bootjesschilder Hermanus Berserik’ door Anton Wegman


Twee kunstwerken van Hermanus Berserik met de ‘Manus 3‘ in de hoofdrol:

Lees meer > [over Hermanus Berserik ]



Geurt Busser : UQ12 ‘Hendrik’


De kunstschilder Geurt Busser [1947] maakt zijn grote aquarellen van de Waddenzee op zijn schip met visserijnummer UQ12 genaamd ‘Hendrik‘.


Op deze foto is Geurt Busser aan het werk naast zijn drooggevallen UQ12 ‘Hendrik‘ :


Geurt Busser en de aquarel ‘Schiermonnikoog vanaf het Brakzandstergat’ [110 x 160 cm, dd 31-8-2008]

Meestal maakt Geurt Busser ’kale’ aquarellen van het wad, een enkele keer zijn er schepen te zien aan de horizon. Maar hij heeft ook zijn eigen ’Hendrik’ enkele keren vereeuwigd.

De aquarel is gemaakt op 24 oktober 2007 in het Brakzandstergat onder Schiermonnikoog.




Johan Dijkstra : Staverse jol ‘Fenris’


De Groninger kunstschilder Johan Dijkstra [1896-1978] was eigenaar van de Staverse Jol ‘Fenris’, die hij ook meerdere keren heeft geschilderd.


Johan Dijkstra, schilderij met zijn Staverse Jol ‘Fenris’ op de voorgrond


Johan Dijkstra, schilderij met zijn Staverse Jol ‘Fenris’
Staverse jol ‘Fenris’



Joh. Elsinga: Staverse jol ‘De Klomp

De Friese kunstschilder Johannes Elsinga [1893-1969] was eigenaar van de Staverse jol genaamd ‘De Klomp’. Hij had naast de Staverse jol van Egnatius Yntema een ligplaats in Grou. Elsinga ging geregeld op pad om op de Friese meren te schilderen, ook in gezelschap van andere schilders, zoals Sjoerd Haites en Douwe van der Heide.

Bron van de foto van het zelfportret van Joh. Elsinga: Friesland Kunst Antiek Grou


Joh. Elsinga heeft zijn Staverse jol meerdere keren geschilderd, zoals in 1942:

Joh. Elsinga, (uitsnede) van zijn schilderij met zijn Staverse jol ‘De Klomp’. Bron: Gerben Veenstra, Friesland Kunst Antiek in Grou

Groepsfoto met ‘de Klomp‘ met Lub Haites, onbekend, Sjoerd Haites, Nieske Haites, Anne v.d. Heide, Joh. Elsinga, Douwe v.d. Heide, Annie Elsinga, Gepke Haites

bron: Bron: Gerben Veenstra, Antiek en Kunst in Grou


De Klomp‘ kwam geregeld in Terherne. Er bestaan schilderijen van ‘de Klomp’ in Terherne. Er is ook een boekje gemaakt met verhaaltjes en tekeningen van de Klomp.


1937. Onderhoud aan het jacht van Johannes Elsinga op de scheepswerf ‘de Pôlle’ van Willem H. Postma, later R. Wester en Zn. te Grou. Naast het schip Johannes Elsinga en zijn vriend, tevens schilder, Douwe van der Heide uit Jelsum.

Bron: Historisch Centrum Leeuwarden


J.A. Hesterman Jr. : Zeilsloep Friedjo


In 1918 liet de kunstschilder, restaurateur en tekenleraar Jan Hesterman (1877-1955) voor f 1600 een zeilsloep [ 7.4 x 2.6 x 1.2 ] bouwen bij Scheepswerf ‘De Vlijt. Hesterman was in 1917 medeoprichter en van 1921-1934 voorzitter van de Watersportvereniging ‘Westend’. Hesterman schilderde en tekende vaak maritieme onderwerpen.



Cartoontekening gemaakt door J.W. Casteele: voorzitter Hesterman met pikhaak dirigeert vanaf zijn Friedjo enkele clubleden die een enorm anker willen uitbrengen. (bron www.scheepswerfdevlijt.nl)

J.A. Hesterman maakte prachtige aquarellen, zoals dit gepavoiseerde schip van een clublid van W.S.V. Westend.

Bron: Deze aquarel stond op de voorpagina van het ‘winternummer’ van de Waterkampioen, 19 november 1938


Lees meer > [over J.A. Hesterman Jr.]


Anton Heyboer : roeivlet IJM348 en kotter IJM384 e.a.

Heyboer was in de vijftiger jaren eigenaar van de IJM348 en later van IJM384. In de zeventiger jaren kocht hij een waalschokker, een steilsteven en een klipperaak voor zijn nieuwe vrouwen Joke en Marike.


De kunstenaar Anton Heyboer [1924-2005] was in het begin van de vijftiger jaren eigenaar van een vlet, waarmee hij diverse avonturen heeft beleefd. Het vaartuig werd aangeduid met het visserijnummer YM348, met de naam;

LA MAR SANTA CRUZ PISCADORE

Anton Heyboer in zijn vlet ‘LA MAR SANTA CRUZ PISCADORE [IJM348] in de haven van IJmuiden.

Foto: Collectie Frans Verpoorten


YM384 MARCELLE

In 1958 heeft Heyboer een groter schip gekocht. Het lijkt op een oud Zuideuropees visserscheepje dat de naam St. E. Marcelle krijgt [genoemd naar zijn dochter Marcelle]. Op het houten schip staat ook het visserijnummer YM384. Het is de bedoeling om naar Frankrijk te varen, maar hij blijft steken in Amsterdam. In de herfst wordt het te koud en nat aan boord. Anton verkoopt de Marcelle en kan gedurende de winter bij (later beroemd geworden fotograaf) Ed van der Elsken op zolder wonen.


Bron : website anton-heyboer


Heyboer heeft zijn YM348 meerdere keren ‘vereeuwigd’:

Anton Heyboer, YM348

Anton Heyboer had contact met de kunstenaar Frans Verpoorten, eigenaar van de hoogaars Emma Florence [ex ‘Prinses Juliana‘]. Op deze ets liggen de Emma Florence en de YM348 in IJmuiden langszij bij een viskotter:

Anton Heyboer 1954


Op deze ets wordt de hoogaars Emma Florence (langszij) binnengebracht met de vlet van Heyboer op sleeptouw:

In 1974 komt Marike (fotomodel/mannequin) en in 1975 komt (buschauffeuse) Joke (naast Maria en Lotti) bij Anton Heyboer wonen.

Anton maakte in 1975 dit kunstwerk van de waalschokker ‘Christina II‘ die door Anton Heyboer werd gekocht voor zijn partner Joke, die een motor in het schip heeft laten bouwen. Later is het schip verkocht.

bron: website anton-heyboer e.a.


De komst van 2 extra vrouwen (Marike en Joke) ging niet makkelijk in het begin. Daarom kocht Anton Heyboer 2 schepen. Marike en Joke hebben eerst twee jaar op een schip gewoond, ligplaats Noord-Hollands kanaal :

  • Marike op de ‘BETO II‘, die ze de naam ‘Helena‘ gaf (foto boven & linksonder)
  • Joke noemde haar klipperaak ‘Maria‘ (foto rechtsonder)

Anton gaf de 2 vrouwen de taak om het vlak van de schepen helemaal schoon te maken en in de olie te zetten.

bron: website anton-heyboer



Lees meer > [over het maritieme werk van Anton Heyboer]



Metten Koornstra : vissersschip

De kunstschilder en graficus Metten Koornstra [1912-1978] , ook bekend door zijn decorstukken voor het Boekenbal, verbouwde een viskotter tot varend atelier waarmee hij naar Frankrijk is gevaren

Naar een foto of kunstwerk waar zijn schip op afgebeeld staat wordt nog gezocht.

Stuur een reactie >

bron foto: Wikipedia


In deze drie krantenknipsels staat de informatie over het varend atelier van Metten Koornstra:

3 Krantenknipsels: linksboven NRC 30-9-1978, linksonder en rechts Het Parool 11-2-1984 en 7-4-1984
Metten Koornstra: een voorbeeld van zijn latere verstilde werk


Pieter Kuhn : Tjalk ‘Caprice

Pieter Kuhn [1910-1966] maakte de tekeningen van de strip ‘Kapitein Rob’ in zijn atelier op de zolder van zijn huis in Hilversum.

’s Zomers verhuisde het tekenmateriaal naar de tjalk ‘Caprice’ in Loosdrecht waar hij een tekentafel improviseerde op de motorkast. De ‘motorkamer was zijn heiligdom waar hij rustig moest kunnen werken.

bron: Pieter Kuhn Stichting

Pieter Kuhn leek als twee druppels water op de hoofdpersoon ‘Kapitein Rob’. Hier poseert hij met zijn hond Skip voor het Paleis op de Dam op 3 augustus 1948.

bron: Wikipedia



linkerfoto’s: Tjalk ‘Caprice’ en Pieter Kuhn aan het werk in de Caprice. Rechts: Pieter Kuhn met de ‘Meermin’ tijdens de Harlingen-Terschelling-race 1951. bron: Zeelandnet



George Martens : tjalk ‘Alida’

De kunstschilder George Martens [1894-1979] was mede-oprichter van de Groninger kunstkring ‘De Ploeg’.

Hij kocht in 1931 een tjalk, die hij Alida noemde naar zijn vrouw Alida Pott.



Foto: Eemskanaal 1931: De Alida tijdens de eerste reis onder vol tuig. vlnr George Martens, Jan Wiegers, ?,?, en Geert Hoogeveen. Fotograaf: E. Theijssen Czn. Bron: Beeldbank Groningen


bron: Het Noorden in Woord en Beeld, december 1933


Het bijschrift bij de foto: “Sportief als hij is gebruikt onze artist zijn bekende motortjalkje “Alida” voor buitenwerk waarbij hij z’n motieven vooral bij water en schepen vindt“.

Deze foto van George Martens (op het voordek van de Alida) stond ooit in het Nieuwsblad van het Noorden in een serie over Groningse kunstenaars.


Deze tjalk staat permanent opgesteld bij het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen:

De tjalk Alida op het terrein van het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen


George Martens heeft zijn tjalk ook meerdere keren geschilderd, zoals op dit werk:

Tjalk Alida op het wad met de Nederlandse vlag aan stok en de schipper aan dek.

George Martens, olieverf op doek [62.5 x 52 cm], bron: Maritiem Digitaal


Lees meer > [over George Martens]



W.O.J. Nieuwenkamp: woonschip “De Zwerver

Wijnand Otto Jan Nieuwenkamp (Wijnand of W.O.J. genoemd) [1874-1950] was geen maritieme schilder, maar mag door zijn bijzondere schip ‘De Zwerver’ niet in deze rubriek ontbreken.



Bron: Archieffoto Universiteitsbibliotheek Leiden

De bak van het woonschip Zwerver is gebouwd in 1900. In 1902 werd er een rond achterschip met roer en een boeg aangebouwd:


De Zwerver, na de verbouwing in 1902

Vanaf 1900, het jaar van zijn huwelijk met Anna Wilbrink, bouwde hij aan het woonschip ‘De Zwerver‘, waarmee hij door Nederland, België en Duitsland heeft gevaren. Aan boord werden tentoonstellingen gehouden, waarbij zijn werk kon worden aangekocht.

Stichting de Zwerver heeft in 2015/2016 het woonschip gerestaureerd, zoveel mogelijk naar de oorspronkelijke staat van 1900. Het woon- en atelierschip is, in de jachthaven van Naarden, te huur voor een overnachting, vergadering of een andere activiteit.

Lees meer > [over Stichting de Zwerver]

Lees meer > [over W.O.J. Nieuwenkamp]


Daniëlle Orelio : tjalk ‘Daniëlle


Beeldend kunstenaar Daniëlle Orelio heeft met haar partner 20 jaar gevaren met de tjalk Daniëlle, die als varend atelier werd gebruikt.


Tegenwoordig is ze naast beeldend kunstenaar ook eigenaar van de naar haar genoemde Atelier/Beeldentuin in Burgh-Haamstede


Daniëlle Orelio, ets ‘Friesland’ (20 x 20 cm, 1992). Bron : Bax kunst, Sneek

.




J.C. ‘Jan’ Roelandse : Fries jacht ‘Roeland

De kunstschilder Jan Roelandse (1888-1978) uit Leiderdorp is eigenaar geweest van het Friese jacht ‘Roeland‘ (ex-‘Betsy‘) vanaf 1925/’29 tot en met 1938.

Het jacht [5.25 x 2.4 m.] is gebouwd in 1918 bij J.R. Brandsma & zn. in Franeker.

De huidige eigenaren van de ‘Roeland‘ (RD123) zijn Reinier v.d. Post en Ingrid Verburg uit Langelille.

Lees meer > [over de ‘Roeland’ op de website SSRP]


Op deze foto uit 1932 is het Friese jacht al van Jan Roelandse maar draagt het nog de naam ‘Betsy‘:

bron : SSRP


Op dit schilderij van J.C. Roelandse uit 1937 staat hoogstwaarschijnlijk zijn eigen Friese jacht ‘Roeland


Een maritiem ‘stilleven’ van J.C. Roelandse



Rudolf Schönberg : hoogaars ‘Dolfijn

Rudolf ‘Dolf’ Schönberg [1901-1944] was een Nederlandse graficus en verzetsheld.

Hij maakte tientallen etsen van Veere, hoogaarzen en inwoners.

2 foto’s van Dolf Schönberg. Rechts: (ingekleurd 2022) ca. 1930, fotocollectie De Vier Gemeten


In 1929 liet Dolf Schönberg een kleine hoogaars bouwen bij van Duivendijk, genaamd ‘Dolfijn‘.

Met de ‘Dolfijn‘ maakte Dolf Schönberg vele tochten over de Ooster- en Westerschelde, langs de Vlaamse kust, Nederlandse, Duitse en Deense Wadden en langs de Engelse oost- en zuidkust.

Hij was eigenaar tot en met 1937.

Dolf Schönberg is in 1944 gefusilleerd nadat zijn verzetsgroep was verraden.

Bronnen: Artikel over Rudolf Schönberg en artikel in Spiegel der Zeilvaart 2020-7


Zeilplan van de hoogaars ‘Dolfijn‘. De hoogaars is vanaf 1991 onderdeel van de collectie van het Scheepvaartmuseum Antwerpen, waar het permanent wordt tentoongesteld.

Bron Zeilplan: Maurice Kraak


Rudolf Schönberg : ‘Uitvarende hoogaarzen’ ets/ drogenaald 99 x 129 mm.

Collectie: De Vier Gemeten


Lees meer > [het artikel ‘Het mooiste hoogaarsje van Melis’ uit ‘Spiegel der Zeilvaart’ op de website SSRP]



Maurice Sijs : Visserssloep ” ’t Nest

In het boek over Maurice Sijs staat beschreven dat hij eerst de zeilboot “De Leievogel” kocht en later de visserssloep “ ’t Nest ” :

Links: “De Leievogel“, midden: Maurice Sijs, rechts: ” ’t Nest“, geschilderd door Maurice Sijs
bron: tekstfragmenten uit het boek ‘Maurice Sijs’, fragmenten [pagina 19 en 20]
2 foto’s van ” ’t Nest”. Links met toevoeging [handschrift Maurice] van de ligplaats + periode


Lees meer > [over Maurice Sijs]



Gerard van Straaten : kano en kajuitjacht ‘Diderika

De illustrator én kunstschilder Gerard van Straaten (1924-2011) had een feilloos gevoel voor alle details op een zeilschip. Dat blijkt uit het stripboek over de wereldreis van de Bylgia van Eilco Kasemier. Zijn eerste schip was een kano, waarmee hij vlak na WO2 vanuit Arnhem naar de zeilcursus bij de ‘Eerste Friese Zeilschool’ in Sneek is gevaren.


In de jaren ’60 liet Gerard van Straaten de ‘Diderika‘ bouwen, een Nienke (ontwerp Evert de Boer), maar met een rond achterschip.

Bron afbeelding: Folder ‘Jachtbouw Noord Nederland’



Gerard van Straaten is vooral bekend door zijn illustraties, maar hij maakte ook zeer fraaie olieverfschilderijen, zoals hier (een fragment van het schilderij) van de ‘Zwerver II‘ [H1038] met de Statendam op de achtergrond:

bron: collectie Gerard van Straaten

lees meer > [over Gerard van Straaten]


W.B. Tholen : boeier en later de Wieringer bol “Eudia

Willem Bastiaan Tholen was eigenaar van (opeenvolgend) drie schepen. De boeier kocht hij van P. Altink Jr. , maar die was hem waarschijnlijk wat te machtig. De Wieringer bol Eudia bestaat nog steeds. Van de Eudia 2 is tot nu toe geen afbeelding gevonden.


W.B. Tholen: Eudia
W.B. Tholen. Ets van de Wieringer bol Eudia

Het artikel “Willem Bastiaan Tholen, een zeilende kunstschilder” [auteur Simon Schermerhorn] is gepubliceerd in ‘Spiegel der Zeilvaart’ [2020-3] :

Kop van het artikel in ‘Spiegel der Zeilvaart/ 2020-3 Lees het artikel > [ bij de publicaties ]


Greet Tims : Twaalfvoetsjol H277 Glipper

De tandarts/kunstschilder Greet Tims [1925] heeft van de kunstschilder Poppe Damave een opleiding gekregen als schilderes. Ze is opgegroeid met de watersport en heeft vele zeil- en motorschepen getekend en geschilderd. Zelf was ze eigenaar van de 12-voetsjol Glipper [H277], waarmee ze 2 keer Nederlands Kampioen is geworden.

bron: Telegraaf 8-11-1985
bron: Telegraaf 5-3-1988
Idem, tekstfragment

Een (fragment van een) aquarel van Greet Tims:

© Greet Tims


Thomas van Heck : aak ‘de Schilder


Thomas van Heck [1910-2006] wordt wel de laatste Dordtse impressionist genoemd.

‘In de oorlogsjaren ruilde hij werk voor eten voor zijn gezin. Thomas had lang een atelier in Pictura op de Voorstraat in Dordrecht. Meer dan 40 jaar schilderde hij in de Biesbosch. Samen met zijn vrouw Neeltje zwierf hij met zijn schip ‘de Schilder’ door het gebied. De kreken, eb en vloed, de vissers, griendwerkers en rietsnijders waren zijn favoriete onderwerpen’. 

bron: Dordrecht.net


Thomas van Heck: Dordrecht . Gezicht over de Nieuwe Haven en de Grote Kerk.

bron: Veilinghuis Klinkhamer



Frans Verpoorten : hoogaars ‘Emma Florence


De kunstschilder, beeldhouwer en graficus Frans Verpoorten [1924-2005] kocht in ca. 1954 een hoogaars, die de naam Emma Florence kreeg. Anton Heyboer heeft deze hoogaars een aantal keren getekend in de haven van IJmuiden.

Daarna is Verpoorten met de hoogaars op reis gegaan naar Frankrijk.

N.B. Na een periode met diverse schepen werd Verpoorten idolaat van Marokko, werd moslim en leefde in Haarlem alsof hij in Marokko was. Daarmee kwam hij in het VPRO-programma ‘Showroom’ [zie: Youtube]


bron: Haarlems Dagblad 13-7-1956


Frans Verpoorten heeft zijn hoogaars ‘Emma Florence‘ afgebeeld op een ets.



Via de Facebookgroep ‘Houten bedrijfsvaartuigen’ (met dank aan Janneke Bos) zijn de visserijkaart en twee foto’s van de ‘Emma Florence’ als ARM30 ‘Prinses Juliana‘ boven water gekomen:


Visserijkaart en twee foto’s van de ARM 30 ‘Prinses Juliana’ van Corn. van de Ketterij


Lees meer > [over Frans Verpoorten]


Oscar Verpoorten : stoomsleepboot ‘Waterboot 10


Oscar Verpoorten [1952-2003] was een Nederlandse graficus, een nautische etser. Zijn leven en werk waren nauw verbonden met het water.

Hij woonde op de WB10 (‘Waterboot 10’), ligplaats aan Steiger 1 bij de Verbindingsdam in Amsterdam

In 2008 verscheen het boek ‘Krassen in een plaat’ [auteur: R. van der Most] over het leven en werk van Oscar Verpoorten.

Illustratie: Boven: WB10. Midden, stempel op de achterkant van een kunstwerk. Onder: Voorpagina van het boek ‘Krassen op een plaat’.


Poster van tentoonstelling in 2017. bron: ‘Kunst in de Vesting’


Oscar Verpoorten


Lees meer > [over Oscar Verpoorten]



Willem Witsen : dekschuit ‘Augusta Maria


De kunstschilder Willem Witsen (1860-1923) werkte rond 1900 al in Dordrecht vanuit een roeiboot. In Amsterdam huurde hij een schuit, die hij liet ombouwen tot atelier. In 1911 werd een tweede dekschuit voor hem gebouwd genaamd ‘Augusta Maria’.

bron foto: Stichting Willem Witsen


De informatie staat beschreven in :

  • Willem Witsen in zijn drijvend atelier‘, door Irene M. de Groot in het Bulletin van het Rijksmuseum [nr.38 1990]
  • het artikel ‘Mooi, mooi, anders niets‘ (Het verstilde Amsterdam van Willem Witsen) door Dr. J.F. Heijbroek [2003]
  • Trouw: ‘In het kielzog van Witsen door de havens van Dordrecht‘ [2019]


Fragment uit het artikel “Mooi, mooi, anders niets” door Freek Heijbroek :

bron: website Ons Amsterdam


In de (bovenstaande) tekst uit het artikel ‘Mooi, mooi, anders niets’ wordt dit schilderij [Beurspleintje] van Willem Witsen genoemd, dat hij tijdens een boottocht vereeuwigde.

Bron: Wikimedia


Irene M. de Groot publiceerde in het Bulletin van het Rijksmuseum [nr.38 (1990), pp 345-367] het artikel: “Willem Witsen en zijn drijvend atelier“. In dat artikel staan alle details, zoals de informatie over drie bijzondere foto’s, gemaakt in 1911 door de kunstschilder/fotograaf G.H. Breitner, van Willem Witsen in zijn drijvend atelier ‘Augusta Maria‘:

Foto : G.H. Breitner: Willem Witsen in 1911 aan het werk op zijn varend atelier. bron: RKD


Wellicht heeft Willem Witsen dit schilderij ook gemaakt vanuit zijn drijvend atelier:

Willem Witsen: De Montelbaanstoren aan de Oude Schans bij zomer. Bron: Collectie Simonis en Buunk


Willem Witsen begon rond 1900 vanaf het water te schilderen in Dordrecht vanuit een roeiboot. Dat staat beschreven in een artikel in Trouw , auteur Henny de Lange.

Links: De kop en 2 tekstfragmenten uit het artikel in Trouw [dd 27 juli 1919]



Egnatius Ydema : Staverse jol ‘Wetterwylp’


In het boek ‘Egnatius Ydema’ [1876-1937 staat informatie over zijn Staverse Jol “Wetterwylp” :


bron: Egnatius Ydema, schilder van water en wolken, pag. 16 en 17

In het Jachtregister 1924-1925 staat de Wetterwylp vermeld:

bron: Website SSRP

De kunstschilder Ids Wiersma heeft waarschijnlijk wel een schilderij gemaakt waar de Staverse jol van Egnatius op staat. Een afbeelding wordt gezocht.


Lees meer > [over Egnatius Ydema]



Philippe Zilcken : kano

Philippe Zilcken [1857-1930] was een Nederlandse kunstenaar en schrijver.

Van Zilcken is bekend dat hij lange tochten maakte in een Engelse linnen kano.

bron: Wikipedia


Uit een knipsel blijkt dat hij initiatiefnemer was van de oprichting van een kanoclub in Scheveningen.

bron: Algemeen Handelsblad 22 augustus 1901



Arie Zwart : “Trekschuit

De kunstschilder Arie Zwart trok door Nederland met zijn woonboot genaamd Trekschuit.

Links: Arie Zwart heeft zijn Trekschuit ook geschilderd. (49 x 38 cm)

Bron: Artiquair



Kapitein/schipper én kunstenaar

Peter Dorleijn : botter ‘MK 63

Peter Dorleijn [1937] noemt zich op zijn website : botterschipper, tekenaar, auteur, en historicus.

Hij heeft een enorme ‘staat van dienst’ met zijn boeken over de botter, die hij zelf illustreert met buitengewoon fraaie tekeningen.

Bijvoorbeeld:

  • De serie ‘Van gaand en staand want’
  • Geen moed vist ook
  • En wend het roer gezwind
  • De bouwgeschiedenis van de botter (vierendertig voet in de kiel)

foto: Uitgeverij van Wijnen


Illustratie van Peter Dorleijn op de voorpagina van zijn boek: ‘De bouwgeschiedenis van de botter’


Zijn eigen botter, MK63, gevonden als wrak in de Vecht [voorjaar 1963], wordt op de foto leeggepompt.

bron: website peter dorleijn


De MK63 is opgenomen als ’toonbeeld’ voor botters in de Mobiele Collectie Nederland.

bron: website peter dorleijn



Hendrik Fleurbaay: coaster ‘JOS.MARIA

Hendrik Fleurbaay (1896-1975) was kunstschilder naast kapitein van de grote vaart, maar ook kapitein-eigenaar van de “JOS.MARIA” in de periode rond 1935.

De signatuur op zijn werk: ‘Capt. Fleurbaay’

Het varen met de “JOS.MARIA was een drama: diverse keren strandingen en machinepech.


Dat Kapitein Fleurbaay een productieve kunstschilder was blijkt uit deze foto, die gemaakt is op een tentoonstelling in het Maritiem Museum in Rotterdam

bron: Rotterdamsch Nieuwsblad 23-6-1942

Lees meer > [over Capt. Hendrik Fleurbaay]


Rieks Hamminga: Wad- en Sontvaarder ‘Rival

Binnenvaartschipper én succesvol zeeschilder. Dat is van toepassing op Rieks Hamminga [1918-1990]. Tijdens het laden en lossen, maar meestal op zondag, schilderde Rieks een groot aantal schepen, waar grote belangstelling voor bestond.

Corine Nijenhuis schreef een artikel over Rieks Hamminga met de titel: “Varen als vak, schilderen als hobby” in het weekblad voor de binnenvaart “SCHUTTEVAER” [5-3-2021]

Lees het artikel > [op de website van Corine Nijenhuis]


Rieks Hamminga, schilderend in zijn stuurhut. Bron: Fam. Hamminga
Wad- en Sontvaarder Rival
Schilderij van Rieks Hamminga. Collectie Groningen, foto: Harm Bellings


Kunstschilder in een roeiboot :


Kunstschilder Gabriël in 1882 , geschilderd door W.B. Tholen

.


Onbekende kunstschilder, geschilderd door P.P. Schiedges [1813-1876]. Bron: Collectie Simonis & Buunk, Ede



Tineke Kok : M.S. Moente


M.S. Moente, de naamgever van deze website, haalde in 2009 als atelier-schip de Leeuwarder Courant:

Docent ‘Beeldende vorming’ én kunstschilder Tineke Kok maakte vanaf de ‘Moente‘ een panoramaschilderij van Sandfirden.

bron: Leeuwarder Courant 18-9-2009

De informatie over “SCHEPEN VAN KUNSTSCHILDERS” wordt regelmatig uitgebreid

Stuur een reactie >

Kunstschilders >

Homepage >